Zrównoważony biznes Przykłady działań ESG w firmie

By BluExperience | 30 września 2024 | ESG

Zrównoważony biznes – Przykłady działań ESG w firmie 

Koncepcja zrównoważonego rozwoju stała się ważnym elementem działalności firm i organizacji. Jest to jeden z kluczowych czynników, jakie należy mieć na względzie przy kształtowaniu strategii zarządzania przedsiębiorstwem. Aby zrównoważony rozwój mógł zostać osiągnięty, firmy muszą wdrażać praktyki zgodne z zasadami ESG. Celem takich działań jest stworzenie bardziej transparentnego modelu biznesowego, który będzie odpowiadał potrzebom zarówno przedsiębiorstw, jak i społeczeństw i środowiska.

Czym jest ESG?Dlaczego warto wdrażać ESG w strategię przedsiębiorstwa?

Akronim ESG pochodzi od angielskich słów: Environmental, Social i Governance. Termin ten odnosi się do znalezienia równowagi pomiędzy wartościami ekonomicznymi i etycznymi aspektami działalności firm. Chodzi zatem o stworzenie zrównoważonej wizji biznesu, która łączy zysk z odpowiedzialnością za społeczeństwo i środowisko naturalne. Historia koncepcji ESG sięga 1972 roku, kiedy to podczas konferencji ONZ pod hasłem „Środowisko człowieka” po raz pierwszy dostrzeżono problemy związane z malejącą ilością zasobów naturalnych. Jednak dopiero tzw. Szczyt Ziemi, który odbył się w 1992 roku w Rio de Janeiro, ustanowił fundamenty dla globalnego podejścia do zrównoważonego rozwoju, definiując cele i kierunki działań podejmowanych na rzecz ochrony i przeciwdziałania degradacji naszej planety. Obecnie strategia zrównoważonego rozwoju to „must have” dla każdej firmy, która chce się liczyć na rynku.

Dlaczego warto wdrażać ESG w strategię przedsiębiorstwa?

Nie ulega wątpliwości, że działania na rzecz zrównoważonego rozwoju w firmie przynoszą wiele korzyści. Jest to ściśle skorelowane z globalnymi trendami, które coraz bardziej kładą nacisk na integrację aspektów środowiskowych, społecznych i zarządczych we wszystkich obszarach przedsiębiorstwa. Jednym z kluczowych benefitów wdrażania kryteriów ESG dla firm oraz ogólnie całej gospodarki są realne zyski. Okazuje się, że firmy, które dobrze integrują te zasady i mają długoterminową perspektywę, mogą zyskać na konkurencyjności, ale są też przykłady, gdzie nadmierne koszty związane z ESG nie przyniosły natychmiastowych korzyści. Korzyści te są często długoterminowe i zależą od specyfiki sektora i regionu. Takie podejście nie tylko wzmacnia pozycję organizacji jako odpowiedzialnego gracza na rynku, ale również może prowadzić do poprawy efektywności operacyjnej, co przekłada się na konkurencyjność przedsiębiorstwa. Z drugiej strony, firmy ignorujące działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, a także lekceważące potencjał koncepcji ESG, mogą napotykać trudności w pozyskiwaniu kapitału. Nie dokonując implementacji polityki ESG, przedsiębiorstwo może narazić się również na straty wizerunkowe, co w konsekwencji może doprowadzić do istotnego spadku sprzedaży towarów i usług.

 

Strategia ESG – przykłady działań na rzecz zrównoważonego rozwoju

Przedsiębiorstwa, które wykazują silne wartości związane z ESG, mogą zyskać naprawdę wiele. Jednakże wprowadzenie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju jest pracochłonne i wymaga od firmy przygotowania. Oto kilka przykładów dobrych praktyk:

  • podejmowanie działań mających na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych,
  • integrowanie polityki klimatycznej w strategii biznesowej,
  • koncentrowanie się na relacjach organizacji z pracownikami, klientami, dostawcami i społecznością,
  • dbanie o dobrostan pracowników, promowanie różnorodności i inkluzji,
  • podejmowanie społecznych inwestycji,
  • transparentność, uczciwość i etyka w działaniu.

ESG staje się również filarem planowania wydarzeń. Agencje eventowe coraz częściej angażują się w praktyki proekologiczne, takie jak redukcja zużycia plastiku, wykorzystanie energii odnawialnej czy zrównoważony transport. Do oceny sposobu, w jaki organizacja zarządza aspektami związanymi ze zrównoważonym rozwojem, wykorzystuje się wskaźnik ESG. To mierzalne dane, które pomagają firmom i interesariuszom monitorować postępy oraz identyfikować obszary wymagające poprawy. Wskaźniki ESG wykorzystywane są w raportach zrównoważonego rozwoju, które zaczęły funkcjonować już od 1 stycznia 2024 r. Konieczność ta wynika z Dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), która nakłada ten obowiązek na firmy w UE w zakresie raportowania danych niefinansowych. Obligują one do raportowania duże spółki spełniające określone kryteria ESG, takie jak liczba pracowników i obroty.